Ez miez?

Gasztro témájú énblog. Harmincas éveiben járó informatikus felfedezi a gasztroblogokat és főzni kezd. Első suta lépések a konyhában, a rántotta - zacskós leves - főtt virsli háromszögön túl. Tanulságok szintén kezdő szakácsoknak.
Bővebben ugyanez itt...

Feedek

xml, rss

Adsense

Utolsó kommentek

  • az igazi medwe: @Cook kapitány: kösz, kipróbálom :-) (2010.03.10. 10:07) Görögségek
  • Cook kapitány: Normál méretű hűtő (talán 160 literes?). Egy polcot szoktam kivenni, a kispárnahuzat felső végét á... (2010.03.10. 08:46) Görögségek
  • az igazi medwe: Mekkora hűtőben lehet egy közel egykilónyi tejtermékkel töltött kispárnát felakasztani? És ott is ... (2010.03.09. 23:40) Görögségek
  • StopSzmog: A Chicken tikka masala vagy a Mole nem feltétlenül csípős. (2009.03.27. 21:43) A mindenevők százas listája
  • Miner.hu: Elnézést, hogy itt zavarlak, de nem találtam más jellegű elérhetőségedet. Mint gasztrobloggernek, ... (2008.12.04. 19:54) A mindenevők százas listája
  • Utolsó 20

Licenc


Minden jog fenntartva.
A képek és a szöveg felhasználásához írásbeli engedély szükséges (ezt normális kérés esetén megadom).


Utálom az ilyen jogi izét, de úgy tűnik szükség van rá ezért, ezért, és ezért.

2008.09.21. 08:26 Cook kapitány

Görögségek

Tegnap este átjött pár barátom és mivel már régóta rágták a fülemet tzatzikiért (így írják magyarul is?), engedtem a nyomásnak és csináltam mindenféle görög finomságot.

Ahogy illik többféle előétel volt, ill. ezek nem is előételek, csak a mi magyar fejünkkel próbáljuk valahova bekategorizálni. Konkrétabban, kis tálkákra kitettem:

  • - fetát (pici olivaolajjal nyakonöntve, a látvány kedvéért)
  • - tzatzikit (recept lent)
  • - feta és krémjoghurt keverékét (ez kb. krémsajt állagú)
  • - dolmadeszt (töltött szőlőlevél, bolti, konzerv)
  • - olajbogyókat (a finomabb és drágább, vörös, Kalamata típust és szokásos zöldet)
  • - görög salátát (uborka, paradicsom, hagyma, feta, olajbogyó, oregánó, olivaolaj)

Sütöttem mellé egy kis pulykamellet, amit kockákra vágtam, megsóztam, bőven meghintettem oregánóval, majd kevés olajon kisütöttem. Vettem pitát is, desszertnek saját készítésű halvát prezentáltam. A barátaim pedig leborultak előttem. :-)

Nézzük a recepteket!

Tzatziki

  • 5-6 500g-os natúr joghurt (Danone a legjobb erre a célra)
  • 1 kis tejföl
  • 1 nagy kígyóuborka
  • fokhagyma(por, mert kényelmesebb, mint az igazi)
  • olivaolaj

Fogok egy nagyobb vászondarabot (én spec egy régi kispárnahuzatot használok), ezt beleteszem egy tálba és beleöntöm a joghurtot meg a tejfölt. Átkötöm és fellógatom a hűtőben pár órára (akár egész éjszakára), hogy csöpöje ki a savót. Ettől egy nagyon sűrű, krémes, jól kezelhető krémjoghurtot kapunk. A térfogatának majdnem a felét ki fogja ereszteni, tehát nagy tálat tegyünk alá. Ha nincs hely a hűtőben, a lógatást alapos nyomkodással lehet helyettesíteni. Ettől nem lesz olyan szép homogén az állaga és olyan sűrű sem lesz, de szükség esetén elmegy.

A joghurthoz minimum 5 evőkanál olivaolajat keverek, hogy lazább legyen és selymesebb legyen, ekkor teszem hozzá a fél teáskanál fokhagymaport is. Az olajtól nem kell megijedni, kevergetéssel szépen felveszi. Az uborkát a nagylukú reszelőn lereszelem, megsózom (bátran, mert ez ad egy kis ízt a joghurtnak is), erősen lecsöpögtetem, kinyomkodom és hozzáadom a krémhez. Beteszem a hűtőbe pár órára, hogy összeérjen és kész. Az idő elteltével a fokhagyma íze egyre erősebb lesz, tehát nem baj, ha készítéskor még nem igazán érezni.

A krémjoghurt alapot máshoz is lehet használni. Pl. egy kis fetát szétnyomkodok és 1 feta : 2-3 joghurt arányban összekeverve klassz sajtkrémet kapunk. Használható édességnek is, egy kis mézzel nyakonöntve vagy pl. meggybefőttel és vaníliafagyival koronázva. :-)

 

Halva

A halva eredetileg egy szezámmagos kemény édességféle, a Balkánon, a Közel-keleten, sőt még Indiában is ismerik (Wiki szócikk). Szinte minden recept amit találtam a búzadarás változatot írta le, így én is azt csináltam.

  • 1 csésze olivaolaj
  • 3 csésze búzadara (esetleg kukoricaliszt, de ezt nem próbáltam)
  • 2 csésze cukor
  • 3 csésze tej
  • 1 csésze víz
  • pici fahéj
  • pár deka dió

Az olajat egy edényben felforrósítom és szép lassan, folyamatosan keverve hozzáadom a darát. Nekem kicsit kevésnek tűnt az olaj, ezért tettem még hozzá, de a végén ez túl soknak bizonyult, ezért csak nagyon keveset tegyünk pluszban, még ha száraz is. A masszát kb. 15 percig sütöm, elvileg addig amíg az olaj teljesen el nem párolog. Ezután hozzáadom a cukrot, majd a tejet és a vizet is és egy csipetnyi fahéjat (tényleg csak keveset). Ezt addig főzöm, amíg jó kemény nem lesz, ilyenkor el kell válnia az edény falától. Amikor még kicsit puhább, akkor mehet bele néhány deka dió is. Nem tudom pontosan mennyi, én a fenti adaghoz kb. 1 maréknyit használtam, de az kevés volt, sokkal több is mehetett volna bele.

Ha kész, formába öntöm (ill. inkább kenem), a tetejét elsimítom, kis hülés után tányért teszek rá és megfordítom, hogy a "talpán" hüljön ki. Lehet nagy kuglófformába önteni, vagy kisebb muffinsütőbe, őzgerincformába, ami a szekrényben van. :-) A végén megszórhatjuk egy kis szezámmaggal is. Nem próbáltam de a cukor egy része helyett talán lehetne mézet használni, így még finomabb lehet.

Az idővel sajna kicsit elcsúsztam, ezért a fotózás lemaradt, csak a halváról csináltam még képet délután:

4 komment

Címkék: tökéletes görög sütemény főétel


A bejegyzés trackback címe:

https://rantotta.blog.hu/api/trackback/id/tr42672677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sedith · http://krisztaboro.blogspot.com/ 2008.12.02. 10:24:39

Ez a házi-halva jól hangzik! Ki kellene próbálnom, bár nálunk is lehet venni. Itt napraforgómagból készítik-préselik és nagyon finom. Legalábbis én mindig úgy járok vele, hoyg addig muszáj ennem, amíg tart. :-$ A szezámmagosat még nem kóstoltam, de mindenesetre, tanúsíthatom, hyog aki egyszer a napraforgósat megkóstolta, mindig emlékszik rá, és szívesen enné újra. :) Amúgy az "itt" Erdélyt jelent.:)
Üdv, Edith

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.03.09. 23:40:05

Mekkora hűtőben lehet egy közel egykilónyi tejtermékkel töltött kispárnát felakasztani?
És ott is pontosan hova?

Cook kapitány 2010.03.10. 08:46:02

Normál méretű hűtő (talán 160 literes?). Egy polcot szoktam kivenni, a kispárnahuzat felső végét átfűzöm a felső polcrács rúdjai között és egy nagy biztosítótűvel rögzítem. Akkor van csak gond, ha amúgy tele van a hűtő, mert akkor az az egy kivett polc is hiányzik.

De a mások által ajánlott szita+konyharuha kombináció is működhet.
süti beállítások módosítása